18 april 2024
Juan Moreno Frikken is HSE-manager bij Konecranes Nederland in Purmerend. Zijn collega's voeren hun werkzaamheden uit op de werkvloer van de klanten. Vaak op een hoogte van 4 tot 15 meter, maar soms zelfs op 60 meter. Hoe zorgt hij dat ze dat veilig kunnen doen?
Vertel eens over Konecranes en jouw rol.
Konecranes is wereldleider in de bovenloopkraanindustrie. In Nederland werken er 80 mensen. Ik ben verantwoordelijk voor Industrial Service and Equipment. Die afdeling doet de installatie, service, onderhoud en modernisering van hijsinstallaties en bovenloopkranen. Daarnaast ondersteun ik de afdeling ports, waar ze hetzelfde doen voor haveninrichting en havenvoertuigen.
Wat doen jullie aan instructie en voorlichting over veilig en gezond werken?
Veilig werken is bij ons topprioriteit. Konecranes is VCA** en ISO-gecertificeerd. Onze monteurs zijn opgeleid tot specialist op het gebied van elektrische installaties en zorgen dat ze altijd spanningsloos werken. Ook hebben we sinds 2019 een training veilig werken op hoogte en redden op hoogte. Daarbij leer je wat je moet doen als je in je harnas zou komen te hangen. Hoe moet je dan gered worden? Hoe kun je iemand veilig laten afdalen? Monteurs met een heftruckcertificaat mogen een heftruck gebruiken om bijvoorbeeld testgewichten te verplaatsen. Al hebben we het liefst dat de klant dat zelf doet.
Verder besteedt ons bedrijf elke maand aandacht aan life saving behavior en planet saving Behavior. Ik verzorg daarvoor elke keer een quiz over een ander onderwerp. Die wordt vertaald in 17 talen en gedeeld in alle landen. Ik wil ook graag een boodschap brengen in een video. Er is op Youtube van alles te vinden, maar daarin wordt meestal gesproken. Dan moeten de werknemers het zelf in hun eigen taal ondertitelen. Daarom adviseerde ik om video’s in te kopen. Of te laten maken, dan wordt het bedrijfsspecifieker. Dan kun je het jaren gebruiken en delen met bijvoorbeeld subcontractors en zzp'ers.
Met de boodschap If you see it you own It stimuleren we onze werknemers om onveilige situaties en goede voorbeelden te melden. Die delen we dan ook bij toolbox- en veiligheidsbijeenkomsten.
Wat is jullie grootste veiligheidsuitdaging?
Wij komen altijd bij de klanten op locatie. Dus we moeten ons aanpassen aan de omgeving van onze klanten. Voordat onze monteurs aan het werk gaan, moeten ze daarom zelf een kleine risicoanalyse maken. Dus hoe ga je je werkplek inrichten en beveiligen, je PBM’s controleren en overleggen met de klant? Ze gebruiken een digitale POWRA, dat is een Point of Work Risk Assessment.
Wat vinden de monteurs daarvan?
Ze vonden dat eerst lastig. Maar ik zei: dit is een tool voor jullie. Jullie kunnen het daarmee aan de klant laten zien als de werkomgeving onveilig is of niet goed voor je gezondheid. Dan kunnen ze de klant vragen om er iets aan te doen. Is de klant niet bereidwillig om ons tegemoet te komen, dan nemen we afscheid.
Wanneer bijvoorbeeld?
Als men verwacht dat we gaan werken met een hefttruck met een werkbak. Of een steiger zonder schoprand, die niet voldoet aan de nieuwe regelgeving. We proberen er steeds meer op te sturen dat we een hoogwerker krijgen. Steigers verplaatsen en afbouwen kost ook allemaal tijd. Een klant moet daar ook zijn personeel voor inzetten, want wij gaan dat niet doen. En uiteindelijk kan de klant met die hoogwerker zelf ook nog iets doen, bijvoorbeeld tl-buizen vervangen.
Bereiden jullie klanten voor op jullie werkwijze?
Onze mensen van de planning informeren de klanten dat onze monteurs werken met een POWRA. Klanten krijgen dan ook een document met onze risicoanalyse en methoden. Ze hoeven niet al die pagina's door te lezen. Maar er staat ook in wat wij voor maatregelen verwachten bij bijvoorbeeld werken op hoogte.
Welke veiligheidstrends signaleer je?
Ik zie dat veel bedrijven de laatste jaren gegroeid zijn op veiligheidscultuur. Er worden meer werkvergunningen verstrekt. En klanten zorgen vaker voor een hoogwerker in plaats van een steiger. Fijn, want je haalt de discussie weg bij de monteur. Die mag de onveilige situatie niet accepteren en krijgt te maken met een boze klant. Die zegt vaak: we hebben het altijd zo gedaan. Er zijn ook klanten die ons juist complimenten geven over de manier waarop wij veiligheid aanpakken en dat communiceren. Het gaat steeds beter, maar je blijft altijd uitzonderingen tegenkomen.
Waar ken je 5xbeter van?
Ik weet al jaar en dag van 5xbeter af. Toen ik in 2011 de RI&E invulde kreeg ik assistentie van een externe die 5xbeter aanraadde. In de RI&E staat ook dat je voor meer informatie op 5xbeter kunt terugvallen. Ik ga zelf naar de website als ik iets wil weten over veiligheidscultuur, het veranderen van gedrag.
Toevallig werd ik deze week gebeld door een monteur die zag dat er lasdampen waren op de plek waar hij moest gaan werken. Wat hij moest doen. Dus ik heb beloofd informatie uit de 5xbeter-toolbox te gebruiken om monteurs voor te bereiden op dat soort situaties.
Vorige maand ben je lid geworden van de klankbordgroep van 5xbeter. Waarom heb je dat gedaan?
Het leek me interessant om te kijken wat er bij andere HSE-managers speelt, welke leveranciers ze gebruiken. Er werd bij de eerst bijeenkomst bijvoorbeeld gesproken over de registratie van gevaarlijke stoffen. Daar zijn wij ook net mee bezig. Ik heb vooral geluisterd wat er besproken wordt en daar kon ik me wel in vinden.